,

De Mengelmoes van… Sandim Mendes

Sandim Mendes

Naam: Sandim Mendes
Leeftijd: 31 jaar
Roots: Kaapverdisch
Bekend van: Expo MASQ e CABEZAS in het Nieuwe instituut, kunst over culturele identiteit.

Welke eerste indruk laat jij bij mensen achter?
Moet ik dat niet aan jou vragen? Haha, Ik denk dat ik wel positief op mensen over kom. Ik houd niet van moeilijk doen. Humor is nodig en ben altijd wel vrolijk.

Met welk aspect van jouw cultuur moeten de mensen die er niet mee bekend zijn echt een keer kennis maken?
Eten, daar denk ik als eerste aan! Muziek ook natuurlijk, binnenkort ga ik naar Bitori, een van de eerste legendarische funana artiesten uit Kaapverdië. We gaan met vijf vriendinnen dansen die niet van Kaapverdische afkomst zijn. Ze stellen als voorwaarden dat er pasteitjes en grogue aanwezig moeten zijn bij mij thuis die avond. Veder is samenhorigheid binnen mijn cultuur erg belangrijk.

Is er op het gebied van cultuur iets dat je nog wilt bijleren?
Ik zou graag wat meer willen weten over mijn voorouders en waar de slaven vandaan zijn gekomen. Volgens de Portugezen was Kaapverdië onbewoond en brachten zij slaven vanuit verschillende landen naar de eilanden. Binnen mijn familie valt het niet precies te traceren waar iedereen precies vandaan komt. Mijn opa van mijn vaders kant was blank en had blauwe ogen, waar kwam hij vandaan? Meer informatie over mijn stamboom verzamelen zou mij meer kunnen vertellen over hoe mijn Kaapverdiaanse cultuur is samengesteld. Q Tip van A Tribe Called Quest heeft via DNA onderzoek kunnen achterhalen van welke stam in Afrika hij afstamt, dit fascineerde mij zo dat ik zelf ook meer informatie zou willen verzamelen.

Door kunst te maken kan ik mijn zoektocht in beeld brengen, soms is dat een realistische weergave maar omdat ik informatie mis geef ik er soms mijn eigen invulling aan. Het is eigenlijk een soort van kinderlijk, ik ben net een kind dat een boek leest en zelf het beeld erbij verzint.

Volgens mij ben ik in mijn vorige leven echt Surinaams geweest. Als kind luisterde ik altijd graag naar mijn Surinaamse buurman die met een dik accent Nederlands tegen ons sprak. Het Surinaamse accent vind ik zo boeiend, het is Nederlands met een tropisch laagje.

Wanneer voelde jij je voor het laatst verrijkt?
Ik heb het elke keer als ik nieuw werk maak. De laatste keer heb ik dit ervaren toen ik met mijn symbolische textielproject bezig was, dit project loopt nu nog steeds. Het begon allemaal met een klein ideetje en naarmate ik begon te werken, gingen er steeds meer lampen branden. Hierdoor besefte ik dat ik zoveel kanten op kon en nog zoveel meer kon onderzoeken. Ik denk dat ik me in mijn creatieve proces altijd op een bepaald punt verrijkt voel. Het voelt alsof ik alle ideeën die ik in m’n hoofd heb eruit kan halen en kan vertalen naar nieuw werk. Misschien is dat het eigenlijk, of ik zie iets al voor me of ik droom over m’n werk.

Als je jezelf zou vergelijken met een Disney figuur, welke zou dat dan zijn?
Sebastiaan, dat is echt mijn favoriet. Sebastiaan van De Kleine Zeemeermin, hij is zo cool!! Volgens mij ben ik in mijn vorige leven echt Surinaams geweest. Als kind luisterde ik altijd graag naar mijn Surinaamse buurman die met een dik accent Nederlands tegen ons sprak. Het Surinaamse accent vind ik zo boeiend, het is Nederlands met een tropisch laagje. Mijn buurman gebruikte woorden als “enfin”, prachtig. Verder was Sebastiaan best wel gevat en hij had een attitude van laat me met rust, ik hou daarvan.

Welke culturele les/weetje wil je delen?
Als ik moet kijken naar mijn textielproject dan ben ik er achter gekomen dat de panu terra (een doek die vrouwen in Kaapverdië om hun middel dragen), oorspronkelijk door vrouwen werd gebruikt om te laten zien dat zij de overgang hebben gemaakt van meisje naar vrouw. Ze willen duidelijk maken dat ze klaar waren voor het huwelijk. Wat ik dan weer bijzonder vind is dat deze doeken enkel door mannen worden gemaakt en enkel door vrouwen worden gedragen.

Dat de vrouw textiel eigenlijk het meest gebruikt als communicatiemiddel is wat mij fascineert. Zo heb je bijvoorbeeld in Oost Afrika de kanga cloth, daarin verwerken ze aan de hand van symboliek bepaalde spreekwoorden. Vrouwen horen daar ingetogen te zijn, ze mogen niet zeggen wat ze denken. Door bepaalde stoffen te dragen kunnen ze laten zien wat ze eigenlijk echt willen zeggen, dat idee vind ik tof.

 

Ps. Haar fantastische expositie ‘Sandim Mendes: panu terra’ is nog t/m 30 april te zien Tetem, Enschede (dagelijks van 11.00 tot 17.00)!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *