Priya voor de Willemsbrug

“Als we ons niet voldoende inspannen groeien we niet,

als we ons te veel inspannen gaan we achteruit”.

Zoals je in een eerdere blog hebt kunnen lezen ben ik vorig jaar weer begonnen met hardlopen. Inmiddels ben ik niet zo fanatiek meer als toen. Ik verdiep mij tegenwoordig meer in yoga, meditatie en mindfulness. Dingen op een rustige en aandachtige manier doen vind ik momenteel fijner dan een dikke adrenaline shot.

Toen ik op een dag een boeddhistische meditatie-sessie bijwoonde in het Shambhala centrum in Rotterdam stuitte ik op een boek over hardlopen en meditatie, genaamd ‘Running Buddha’. Het boek is geschreven door Sakyong Mipham. Hij is de uit Tibet afkomstige spirituele leider van Shambhala, een netwerk van meditatie- en retraitecentra over de hele wereld, en tevens negenvoudig marathonloper.

Sakyong Mipham

Sakyong Mipham in hardloop outfit en in zijn hoedanigheid als spiritueel leider

Ogenschijnlijke tegenstelling

In eerste instantie klonk de combinatie hardlopen en meditatie mij tegenstrijdig in de oren. Sakyong Mipham beschrijft in zijn boek dat hardlopen en meditatie elkaar niet uitsluiten, maar juist aanvullen. Lichaam en geest behoeven beiden aandacht en training. Om evenwicht te vinden moeten we dynamisch en actief zijn, maar met regelmaat ook rust en diepte in onszelf opzoeken. Sterker nog, hij ziet in de ogenschijnlijke tegenpolen zelfs overeenkomsten in de fasen die je doorloopt als je gaat hardlopen of mediteren.

Tijger, Leeuw, Garoeda en Draak

In zijn boek omschrijft hij vier fasen die vernoemd zijn naar kernbegrippen uit de Shambhala-leer, namelijk tijger, leeuw, garoeda en draak. Het zijn verwijzingen naar dieren die symbool staan voor een specifieke wijsheid.

Sakyong Mipham fasen

De eerste fase is Tijger, waarin motivatie en aandachtigheid centraal staan. Dit heb je nodig om als onervarene een basisconditie op te bouwen in hardlopen of meditatie.

In de tweede fase, Leeuw, staat vreugde en opgewektheid centraal. De techniek van hardlopen of meditatie heeft men nu goed onder de knie.

In de Garoeda fase staat buitensporigheid centraal. Personen in deze derde fase zijn deskundig en klaar om zichzelf meer uitdagingen te stellen. Denk hierbij aan een lange meditatie of duurloop.

Intelligentie en mededogen staan centraal in de vierde fase, Draak. In deze fase loop of mediteer je niet meer alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Je loopt bijvoorbeeld een marathon voor een goed doel of je mediteert op wereldvrede.

In het boek krijg je voor elke fase tips hoe je deze door kan komen. Wanneer een fase met succes doorlopen is, is het van belang om aandacht te blijven houden voor de eigenschappen van de voorgaande fasen. Zo wordt de fase Garoeda waarschijnlijk geen succes zonder de motivatie van de Tijger.

Run, Priya, Run!

Na het boek gelezen te hebben, constateer ik dat ik met hardlopen in de Tijgerfase ben blijven hangen. Verder dan een basisconditie opbouwen en enige aandacht schenken aan mijn houding en ademhaling is het nog niet gekomen. Ook het vertrouwen in mijn lichaam kan wel een boost gebruiken, merk ik als ik het boek van Sakyong Mipham lees.

De technieken die hij beschrijft vind ik enerzijds motiverend. Je kunt de fasen stap voor stap doorlopen met duidelijke aanwijzingen. Mocht je het boek willen opvolgen, dan raad ik je aan om dit per fase te lezen en in praktijk te brengen. Het lezen van het boek kan namelijk ook ontmoedigend werken voor beginners, zoals ik. Hij omschrijft zijn marathonoverwinningen namelijk alsof het niks is. Maar wellicht ervaar ik dat zo omdat ik net aan in de Tijgerfase zit…☺

Running Buddha kaft

Bronnen plaatjes: bigcommerce.com, www.runningmind.org, www.shambhala.ie en www.bol.com

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *